BOUW! ook in uw school?

Leesproblemen kunnen een kind ernstig belemmeren. Tijdig ingrijpen kan leesproblemen voorkomen of verminderen. Een van de meest doeltreffende middelen die hiervoor kunnen worden ingezet is Bouw!, een computergestuurd interventieprogramma op zorgniveau 3. Wilt u Bouw! binnen uw school implementeren? Dan is Leestalent uw vertrouwde professionele partner.

Bouw! – Bewezen effectieve preventie

Vraagbaak en wegwijzer

Bouw! is ontwikkeld door de Universiteit van Amsterdam in samenwerking met Lexima. Het programma wordt ingezet ter preventie van leesproblemen bij risicoleerlingen in groep 2 tot en met 4. Bij het oefenen met Bouw! wordt het kind effectief begeleid door tutors zoals (groot) ouders, vrijwilligers of oudere leerlingen. Het kind leert, de tutor stuurt en de computer wijst de weg. Onderzoek door de UvA heeft uitgewezen dat de inzet van Bouw! significante verbetreingen geeft bij ernstige leesproblemen. Ook halveerde het aantal risicoleerlingen dat naar de vergoede duslexiezorg werd verwezen.

Goede implementatie als randvoorwaarde

Uit het UvA-onderzoek kwam verder naar voren dat een goede implementatie van Bouw! binnen de school een belangrijke randvoorwaarde is voor succes. Met andere woorden, dat het programma positief resultaat oplevert bij leesproblemen en uw school helpt te voldoen aan zorgniveau 3. Deze implementatie kan Leestalent voor u verzorgen. Het traject wordt op uw maat samengesteld en uitgevoerd door een van onze Bouw! -implementatie-begeleiders die bij Lexima zijn gecertificeerd.

Implementatie van Bouw! door Leestalent

Het implementatietraject neemt anderhalf schooljaar in beslag. Tijdens deze periode zijn er vaste overleg- en evaluatiemomenten tussen de Bouw!-begeleider en de school. Deze vinden op school plaats en worden in overleg gepland.

Het implementatietraject in stappen

  • Interne voorbereiding – De school stelt een Bouw!-coördinator aan. Deze volgt voorafgaand aan de implementatie een gecertificeerde training bij Lexima. Bij voorkeur wordt binnen de school ook een Bouw!-werkgroep gevormd. Met de coördinator en eventueel de werkgroep voert de Bouw!-implementatiebegeleider van Leestalent vervolgens een aantal gesprekken.
  • Oriënterend gesprek – Besproken worden onder meer de inbedding van Bouw! binnen de zorgstructuur van de school, organisatorische aspecten zoals taken, verantwoordelijkheden en planning, en de selectiecriteria voor kinderen die met Bouw! gaan werken.
  • Startgesprek – Naast de Bouw!-visie en het beleidsplan komen onder meer het draagvlak bij het team en de beschikbaarheid van de tutors aan de orde.
  • Eerste voortgangsgesprek – Dit vindt na 2 tot 3 maanden werken met Bouw! plaats. Onderwerpen zijn onder meer  de realisatie van het Visie- en beleidsplan Bouw! en de vorderingen en motivatie van de leerlingen en tutors. Ook de afstemming met het onderwijsaanbod binnen de groep wordt besproken.
  • Tweede voortgangsgesprek – Na 6 tot 8 maanden werken met Bouw! vinden analyses en evaluaties plaats en wordt een vervolgafspraak geformuleerd om de inzet van Bouw! binnen de school te optimaliseren.
  • Borgingsgesprek – Ter afsluiting van het traject vindt een aantal maanden later een gesprek plaats methet schoolmanagement en de Bouw!-coördinator. Er worden afspraken gemaakt om de inzet van Bouw! op de lange termijn te waarborgen. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan de afstemming van Bouw! op zorgniveaus 1, 2 en 4 in relatie tot het Protocol Dyslexie van de school.

Vanuit uw wensen en behoeften

De wensen en behoeften van de school zijn belangrijke uitgangspunten bij de implementatie. daarom is er naast de vaste onderwerpen altijd ruimte voor schoolspecifieke vragen. En gedurende het gehele traject kunnen per e-mail vragen aan de Bouw!-begeleiders worden gesteld.

Leestalent – Voor optimale implementatie van Bouw!

Kiest u voor Leestalent als partner, dan kunt u erop rekenen dat de implementatie van Bouw! binnen uw school tot in de details correct verloopt. Toegesneden op úw wensen en in continue samenspraak met alle betrokkenen. Zo haalt u uit Bouw! het optimale resultaat!

Optioneel: studiemiddagen Bouw! voor leerkrachten

Als extra ondersteuning bij de implementatie van Bouw! biedt Leestalent studiemiddagen voor leerkrachten. Deze vinden op school plaats en u kiest zelf of u hiervan gebruik wilt maken. Er zijn afzonderlijke programma’s voor leerkrachten van groep 1-2, groep 3 en groep 4-5. Deelnemers doen inhoudelijke kennis op over Bouw! en de afstemming met de methode op school. Ook relevante onderwerpen zoals dyslexieprotocollen komen aan bod.

Wilt u meer weten?

Voor al uw vragen over implementatie van Bouw! binnen uw school en de optionele studiemiddagen kunt u terecht bij de coördinator van uw regio. Deze is te bereiken via het centrale telefoonnummer 078 – 790 00 53.

Inhoudelijke informatie over het programma Bouw! vindt u op de website van Lexima.

 


 

Leestalent is aangesloten bij Hét Kindzorgcentrum Educto, dat verschillende disciplines in huis heeft op het gebied van begeleiding en behandeling van kinderen met leerobstakels. De diensten van Leestalent omvatten zowel diagnostiek als resultaatgerichte behandeling van dyslexie. Dit doen we vanuit verschillende locaties (Kindzorgcentra) verspreid door Zuidwest-, Midden- en Oost-Nederland. Behandeling door Leestalent gebeurt altijd dicht bij het kind, vaak gewoon op school.

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Nullam id dolor id nibh ultricies vehicula ut id elit.

    Ik ga akkoord met de privacyverklaring.

    Volg ons op