clock

9 februari, 2017

Folder

Nieuws

comment

0 reactie

“Dyslexie is het gevolg van slecht onderwijs” – Wat zegt Leestalent?

Vandaag was ‘dyslexie’ onderwerp van gesprek in diverse media. In het AD werd gesteld dat dyslexie het gevolg is van slecht onderwijs en dat steeds meer kinderen ten onrechte de diagnose dyslexie zouden krijgen.

Leestalent is sinds 2009 aangesloten bij het Kwaliteitsinstituut Dyslexie (vanaf 1 januari 2017 NKD) en werkt volgens de bijbehorende normen en protocollen om tot een diagnose dyslexie te komen.

Als de basisschool bij een leerling een probleem met lezen en spellen signaleert wordt er op de school een uitgebreid traject van extra hulp ingezet. Mocht dit op de school al resultaat hebben dan zal deze leerling niet in aanmerking komen voor een dyslexie onderzoek. Veelal is extra individuele begeleiding op school voldoende en kan het zorgtraject van de leerling  afgerond worden. Mocht op de school blijken dat er ondanks intensieve begeleiding geen of geringe vooruitgang is dan wordt het kind doorverwezen naar Leestalent, waar het dossier van het kind zorgvuldig wordt geanalyseerd. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de ernst van de leesproblemen en de achterstand ten opzichte van leeftijdgenoten, maar ook naar de hardnekkigheid van de problematiek. Vermoedens van dyslexie mogen pas uitgesproken worden als op school intensieve leesbegeleiding voor een lange tijd is geboden. Tijdens het onderzoek worden  de kenmerken van dyslexie getoetst aan de hand van dyslexietyperende variabelen en worden tevens mogelijke alternatieve  verklaringen voor de lees-en spellingsproblemen bij de leerling uitgesloten. Dit is een zorgvuldige afweging en de diagnose dyslexie zal dan ook niet zonder meer gesteld worden.

Met betrouwbare beoordeling van het dossier van school en secure diagnostiek wordt ervoor gezorgd dat alleen de kinderen die daar ook daadwerkelijk recht op hebben een dyslexieverklaring krijgen. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat dyslexie een neurologische aandoening is.

Maar 3-5% van de kinderen wordt gediagnosticeerd met ernstige enkelvoudige dyslexie (EED) en alleen die kinderen hebben op de basisschool recht op een vergoed behandeltraject. Kinderen met dyslexie zijn echte doorzetters, ze oefenen intensief om vooruit te komen en goede resultaten te halen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Volg ons op