Informatie voor kinderen

Vind je het lastig om te leren lezen en spellen? Dan heb je misschien dyslexie. Als je op de vakken hieronder klikt, kom je meer te weten over dyslexie. En over wat je eraan kunt doen.

Dyslexie informatie voor kinderen

Wat is dyslexie?

Het woord dyslexie komt uit het Grieks en betekent moeite met woorden. Dit merk je aan het lezen en het spellen. Dat gaat bij iemand met dyslexie langzamer dan bij iemand zonder dyslexie. Vaak maak je ook meer fouten.

15_leestalent_algemeen_720x400_defJe bent net zo slim als andere kinderen. Maar je hebt meer tijd nodig om woorden snel te lezen en te spellen. Je moet er ook meer voor oefenen. Dat is niet fijn, maar oefenen is wél belangrijk. Want dan merk je dat lezen en spellen makkelijker wordt!

Onderzoek en behandeling door Leestalent

De juf of meester op school merkt dat jij moeite hebt met lezen en/of spelling. Daarom krijg je extra hulp. Je krijgt hulp aan de instructietafel en daarna zelfs buiten de klas. Zo zorgt school ervoor dat je voldoende oefening krijgt.

Maar als het dan nog steeds niet beter gaat met lezen? Dan is het belangrijk dat je te weten komt waaróm je zoveel moeite hebt met lezen en spellen. En waarom bijvoorbeeld ook het onthouden van de tafels zo moeilijk gaat. Daarvoor kun je bij Leestalent komen. Bij Leestalent werken mensen die kunnen onderzoeken of je dyslexie hebt. Ze kijken ook of jij, naast de extra hulp op school, behandeling nodig hebt om te leren lezen.

Wat gebeurt er als je bij Leestalent komt?

Je krijgt eerst een intelligentieonderzoek. Je zit samen met de onderzoeker in een kamer en je mag laten zien wat je kan. De onderzoeker stelt vragen, je moet puzzeltjes maken en je mag rekenen. Het is niet voor een cijfer. Er worden geen dingen ‘goed’ of ‘fout’ gerekend. Eigenlijk is het altijd goed!

Een aantal dagen later krijg je een tweede onderzoek. Dat is bij dezelfde onderzoeker, dus die ken je dan al een beetje. We gaan kijken hoe je leest en hoe je woorden spelt. We onderzoeken ook welke letters je kent en hoe jij kunt ‘spelen’ met klanken. Vier weken later krijgen je ouders de uitslag van het onderzoek. Dan kan het zijn dat je behandeling krijgt voor je dyslexie.

De dyslexiebehandeling is op school en duurt 3 kwartier per week. Tijdens de behandeling werk je met de iPad. Je moet ook een uur huiswerk per week doen voor lezen en spelling. Dat lijkt misschien veel, maar je mag het verdelen over 4 keer een kwartier. Dit huiswerk is belangrijk omdat je dan oefent wat je in de behandeling hebt geleerd. En dat is weer belangrijk om goed vooruit te gaan.

14_leestalent_algemeen_720x400_defIn de behandeling begin je met het goed leren van de klanken en de tekens. Zo ga je iedere keer een stapje verder met lezen en spelling. Ook kun je met de behandelaar praten over dyslexie en de moeilijkheden die jij ervaart door je dyslexie. Samen zoeken jullie dan naar oplossingen, zodat je je ondanks je dyslexie toch fijn voelt op school.

Ondersteuning in de klas

In de klas kan de leerkracht je op allerlei manieren helpen.

  • Je krijgt extra tijd bij toetsen.
  • Je krijgt geen onverwachte leesbeurten. Als je wil voorlezen kun je vragen of je het stukje mag voorbereiden.
  • Niet alle spellingsfouten worden meegerekend.
  • Je mag met je vinger bij wijzen bij het lezen.
  • Je mag de toetsen op de computer maken.
  • De leerkracht leest soms iets extra voor of geeft je een leesmaatje.
  • Je krijgt een tafelkaart als je moeite hebt met het onthouden van de tafels.

 

Spreekbeurt informatie

Bij Leestalent hebben we een spreekbeurtposter gemaakt die je kunt gebruiken om je spreekbeurt over dyslexie duidelijk te maken. Je kunt de poster hier downloaden om te tonen op het digitale schoolbord. Je kunt hem ook aanvragen op info@leestalent.nl.

Wil je een spreekbeurt houden over een ander onderwerp dan dyslexie? Hier zijn een paar tips.

  • Vraag aan de leerkracht wat het doel is van de spreekbeurt. Moet je leren om informatie op te zoeken in boeken of is het belangrijker dat je spreekt voor de klas?
  • Naast boeken zijn er nog veel meer bronnen waar je je informatie vandaan kunt halen. Zoals websites, YouTube-filmpjes, gesproken teksten en plaatjesboeken.
  • Verdeel de informatie die je wilt geven in duidelijke ‘hoofdstukken’.
  • Vraag hulp aan de leerkracht en/of je ouders.
  • Schrijf de spreekbeurt niet helemaal uit maar maak een lijst met steekwoorden. Gebruik vooral ook plaatjes en vertel bij de plaatjes je verhaal.

Tips voor bij het lezen

  • Kies altijd zelf een boek dat jij interessant vindt. Let daarbij niet op het niveau.
  • Kies een boek waar ook een luisterboek bij is, dan hoef je niet de hele tijd zelf te lezen.
  • Als je boek heel dik is, mag er ook een stukje uit voorgelezen worden.
  • Stripboeken zijn ook boeken!
  • Soms is er ook een film van een boek gemaakt, die kun je ook kijken.
  • Vraag je ouders bij een spannend stuk te stoppen met voorlezen en lees zelf stiekem verder!
  • Het is belangrijk dat je leest.
  • Lees een boek en maak er een toneelstuk van.
  • Theaterleesboeken lees je samen. Dat is een hele leuke manier van lezen!

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Volg ons op